31.07.2017
Künye
İletişim
23.03.2004, 15:07:10 Güncelleme : 09.12.2016, 01:11:33

125 sanatçı, Bayburt’ta yapımı süren Baksı Müzesi’nin (Baksı, Kırgız Türkçesinde Şaman anlamına geliyor) doğumu için hayal güçlerini birleştirdi

Proje 4L’deki ’Şamanın Güncesi’ sergisi, yarattığı dayanışma duygusu ve ’tazelikle’ dikkat çekti.

Evrim Altuğ


Biri İstanbul'un en 'mutena' ve varlıklı noktasında, diğeri ise ta Bayburt'un Bayraktar Köyü'nde aynı amaç için 'taş üstüne taş koyan' iki kurumsal yapı, geleceğin sanatseverlerini hizmetleriyle kazanmak amacıyla güçlerini birleştirdi.

Mimar ve işadamı Dr. Can Elgiz'in kurucusu olduğu Proje 4L İstanbul Güncel Sanat Müzesi, ressam ve akademisyen Prof. Hüsamettin Koçan'ın öncülüğünde yapımı hızla devam eden Bayburt Baksı Müzesi Halk Sanatları Araştırma ve Uygulama Merkezi'ne katkıda bulunmak üzere yaratıcılıklarını ortaya koyan, Türk plastik sanatlarından toplam 125 imzayı bir araya getirdi.

Birbirine eş ölçekte, gerek 'günce' gerekse 'müze' fikri üzerinden yola çıktıkları eserleriyle sanatçılar bir anlamda, Türk plastik sanatlarına da bir anlamda 'bahar tazeliğini' estirmiş oldu.


Alternatif kongre

Katılım zenginliğiyle bir tür 'alternatif plastik sanatlar kongresi' atmosferi oluşturan bu pür dayanışma gösterisinde, aralarında Ferruh Başağa'dan Ömer Uluç'a, Serhat Kiraz'dan Füsun Onur'a, Şeyda Cesur'dan Hale Tenger'e ve Mehmet Kavukçu'dan Mürüvvet Türkyılmaz ile Selim Birsel'e uzanan bir 'nesil', 'üslup' ve 'biçim bereketi' de dikkat çekiyor.

Sergi, Baksı Müzesi'nin inşa sürecini de tüm açıklığıyla belgeleyen devasa dijital baskı 'peyzaj'larla iklimi tersyüz ediyor.
Etkinlik, müzenin yaslandığı kavramsal çerçeve ve 'eylem gerekçesi'ni özetleyen bilgilendirici bölümleriyle olduğu kadar, müzenin maketi ve proje ruhunu gözle görünür kılan etnografik içerikli belgesel gösterimleriyle de harmanlanarak 'didaktik' tavrını izleyiciye sızdırmayı başarıyor.

Organizasyonu Ahu Antmen, Esra Aliçavuşoğlu, Zafer Mintaş, Devabil Kara ve Mürteza Fidan'a ait olan ve 3 Nisan'a kadar izlenebilecek sergiye, izlenen eserler ve müzenin kimliğine ilişkin dokümanter bilgi ve belgelerin de yer verildiği, Savaş Çekiç imzalı, hacimli bir yayın da eşlik ediyor.


'Farklı duruşlar' bir arada

Sanat fuarlarında görmeyi çok arzuladığımız bir tazelik duygusu taşıyan, görülmesi son derece gerekli, yeni eserlerin bir araya geldiği etkinlik bilhassa Erdağ Aksel, Hale Tenger, Canan Beykal, Sinan Demirtaş, Ömer Uluç, Aydan Murtezaoğlu, Mustafa Ata, Alp Tamer Ulukılıç, Mürteza Fidan, Genco Gülan, Tamer Akakıncı, Füsun Onur, Bülent Şangar, Selim Birsel, Murat Morova, Selda Asal ve Selma Gürbüz gibi, birbirinden farklı duruşa sahip birçok imzanın derinlikli çalışmalarıyla akılda kalıyor.

'Şaman'ın Güncesi'ne el ve düş izleriyle kazınan dilekolay 125 imza, Prof. Koçan'ın çok yakın gelecekte herkese gösterebilmeyi arzuladığı bu düşe bellekleriyle katkıda bulunmanın yarattığı plastik 'imece' duygusunun onurunu tüm 'kendilikleri' ile eş boyutlardaki yapıtlarına yansıtıyor.
Bu arada hatırlatalım, sergilenen yapıtların her birinden elde edilecek gelir, 'Baksı' düşünün gerçeğe ulaşmasına bir adım daha yaklaşılması anlamını taşıyor.
RADİKAL


BAKSI ŞAMAN ANLAMINDA...


Şaman gelenekleri, çağdaş anlamını sanatla buluyor

Bayraktar Köyü’nün eski adı olan “Baksı”, Kırgız Türkçesi’nde “şaman” anlamına geliyor. Köyün geçmişinden gelen şamanizm ritüellerinin tarih boyunca yerel kültür ile yoğrulup dönüşerek günümüze dek ulaştığı görülüyor. Bu olgudan yola çıkılarak oluşturulan “Şaman’ın Güncesi” sergisi, şamanist ritüellerin görsel ikonografisi ile günümüz sanat pratiğini biraraya getirmeyi amaçlıyor. Sergi, hem müzenin adını aldığı bölgeye hem de sanat ve sanatçının tılsımlı varoluşuna ilişkin yeni önermeleri de beraberinde getiriyor.


Müzenin gönüllü destekçileri her yıl çoğalıyor

Doğu Anadolu Bölgesi’nde “türünün ilk örneği” olan merkezin yapımı tüm hızıyla sürüyor. Müzenin atölyeler bölümü ve konuk evi inşaatının Mayıs 2004’te tamamlanarak hizmete girmesi bekleniyor.

Müzenin yapımı bugüne dek gerçekleştirilen çeşitli etkinliklerle pek çok kurum, kuruluş ve kişilerce desteklendi. Baksı Müzesi’nin oluşumuna katkı doğrultusunda gerçekleştirilen ilk adım olarak dikkat çeken ve Hüsamettin Koçan imzalı 9 özgün baskıyı biraraya getiren ilk “Tılsımlı Eller” dosyası 2002 yılında Bilgi Atölye 111’de yer alan sergiyle sunuldu. 2003 yılında ise 19 çağdaş sanatçıdan özgün baskı eserleri buluşturan “Tılsımlı Eller” sergisi düzenlendi.

Baksı Müzesi’nin fikir mimarı Hüsamettin Koçan müzenin, oluşumundan bugüne dek kurum ve kişilerden aldığı desteğin “gönüllüğün en anlamlı örneği” olduğuna dikkat çekerek, “Bu proje geçtiğimiz yüzyılın yoğun göç yollarında gidip gelenlerin unuttukları geçmişi, kayboluşlarını, kurdukları hayalleri belleğe kazıyacak bir düşünceyle inşa etme uğraşı içindedir” diyor. Koçan sözlerine şöyle devam ediyor: “Bu projenin bir sanatçı zihninde doğması doğaldır. Sanatçıların desteğini alması, sponsor katkıları ile şekillenmesi, herkese mal etme tutkusuyla gerçekleşmesi , onu özel bir konuma yükseltmektedir. Projeyi yerel katılımlı bir vakfa dönüştürme çabalarımız hızla sürüyor. Belki de taş duvarları araziden topladığımız kına taşlarıyla başka türlü öremezdik”.

Sergi, Salı-Cumartesi günlerinde, 11:00 – 19:00 saatleri arasında Proje4L- İstanbul Güncel Sanat Müzesi’nde izlenebilir.


www.proje4L.org
Tel: 0212 281 51 50

Haberi Paylaşmak İçin...
Son Haberler
Rodos Şovalyelerinin kalesinde Theodorakis ’’Zorba’’sı...
Rodos Şovalyelerinin kalesinde Theodorakis ’’Zorba...
Damla Özdemir ’’Free Speech Zone’’ ile Galeri İlayda’da
Damla Özdemir ’’Free Speech Zone’’ ile Galeri İlay...
27. Akbank Caz Festivali’nin ilk konser biletleri çıktı!
27. Akbank Caz Festivali’nin ilk konser biletleri ...
London Art Gallery Bağdat Caddesi’nde açılıyor!
London Art Gallery Bağdat Caddesi’nde açılıyor!...
Abidin Dino ’’Son İzler’’ ile karşımıza çıkıyor...
Abidin Dino ’’Son İzler’’ ile karşımıza çıkıyor......